torsdag, december 07, 2006

Betraktelser från en pizzeria

Inspirerad av det här inlägget på Konsumbloggen, måste jag bara göra en egen lista på saker som inte är så kul med att jobba på en pizzeria:

1. Runt klockan 18.30 en fredagkväll (kö i hela pizzerian), svarar man i telefon samtidigt som man försöker lägga pizza i kartonger och betjäna gäster. Då vill man inte höra följande:
- Jo, jag tänkte beställa, vad har ni? (Alternativt: Hej, jag vill beställa...vad var det nu? Älskling! Vad skulle du ha?... Vänta lite, vi måste fundera)

2. Hur kan det vara så svårt att komma ihåg vad du beställt? Om vi ropar ut 4 El Taco, så är det inte din enda Hawaii! Det finns ingen anledning att resa på sig för varje beställning, eller för den delen att ta någon annans beställning och börja gå, för att sedan komma på att du har fått för många pizzor!

3. En annan sak som vore kul är om alla kunde se till att de beställer rätt saker. Eller säger rätt överhuvudtaget. Kommer speciellt ihåg en man som kom in varje fredag, och alltid sa att han ville ta med pizzan. Följaktligen (i början, innan vi såg mönstret) la vi pizzan i en kartong, varpå vi ropade ut den.
Tjugo minuter senare dyker han fram från bordet längst bort i lokalen och skäller ut oss för att vi inte kommit ut med hans pizza som han självklart skulle äta där! Detta fick dock ett abrupt slut den gången hans son var med, och snällt påpekade att:
- Pappa, ska vi inte äta här? Joför du sa ta med!

4. Annat kul är de som ringer till fel pizzeria. Vi har i stort sett samma namn som en annan pizzeria, och det händer ofta att någon kommer in och ska hämta pizza (gärna något vi inte har, typ kebabpizza) och insisterar på att de ringt oss.

5. Medelålders män får gärna sluta skämta genom att ducka när de ska beställa lunchbuffé (vi har rabatt för barn med längd upp till disken). Det var kul de första 20 gångerna. Ni är inte först med göra så!

6. Säger vi att vi inte har någonting så har vi inte det. Det finns ingen anledning att insistera på att få någon sorts kebab, fläskfilé eller likande, efter att vi förklarat att vi tyvärr inte har det. Bara för att det finns på en annan pizzeria betyder inte att vi kan trolla fram det bara för att ni påpekar det.

Autentisk konversation:
Gäst: Hej, jag vill ha en glutenfri vegetarisk pizza!
Jag: Tyvärr, vi har inga glutenfria pizzor. Om ni går in och köper en botten på affären har bredvid kan vi laga till den, men vi har tyvärr inga egna bottnar.
Gäst: Men i Borlänge har de det! (Står kvar med trotsig uppsyn)
Jag: Ja, det kanske de har, men vi har tyvärr inte det...
Gäst: Men i Borlänge har de det! (Står fortfarande kvar)
Jag (Ansträngt leende): Jo, men VI har tyvärr inte det!
Gäst (Vänder sig om och går)

En till, bara för att jag tycker det är så frukansvärt komiskt:
Gäst: Hej, jag vill ha en pizza med amerikansk beef på!
Jag: Ursäkta? Jag är inte säker på att vi har det, kan du specificera dig lite?
Gäst: Men amerikansk beef! Det har ni alltid haft förut!
Jag: Jag är ledsen, det har jag aldrig hört talas om. Ser du nånting på menyn som skulle kunna vara det du menar?
Gäst: Men jag köpte det här förra månaden!
Jag: Jag är ledsen, men jag har jobbat här i tre år, och vad jag vet har vi aldrig haft en sånt pålägg.
Gäst: Men ge mig en Hawaii då!

Inga kommentarer: